Library and Information Science Miscellaneous

This weblog in the field of Library and Information Science contains news, comments and everything that its bloggers think could be useful for LIS professionals and students. It is maintianed by a number of students mainly Research students and Iranian. Our email is lismisblog at Yahoo dot com.

Monday, August 08, 2005

راهنمای تهیه پرسشنامه اینترنتی، ملزومات

هممانطور که دوستمان در نوشته های قبلی اشاره کرد پرسشنامه های اینترنتی کاربردهای فراوان در حوزه های مختلف تحقیقاتی پیدا کرده اند. راه ساده انجام آنها تهیه پرسشنامه به صورت یک فایل word و ارسال آن به عنوان ضمیمه ایمیل است. پاسخ دهندگان می توانند پاسخهای خود را با تایپ کردن (در مورد سئوالات باز) و یا با پررنگ یا زیرخط دار کردن در مورد سئوالات بسته به فایل اضافه کنند و آنرا با ایمیل به محقق باز گردانند. این شیوه اگر چه به سادگی قابل اجراست و به دانش فنی چندانی نیاز ندارد اما بسیار ناکارآمد است و به هیچوجه توصیه نمی شود.

شیوه دیگر تهیه پرسشنامه به صورت یک صفحه وب و قراردادن آن بر روی اینترنت است که پاسخ دهندگان می توانند به صورت آنلاین به پرسشنامه پاسخ دهند.

برای تهیه این نوع پرسشنامه تحت وب ابزارها و مهارتهایی لازم است.

1. توانایی طراحی صفحه وب با استفاده از کدهای زبان html یا استفاده از یکی از نرم افزارهایی که برای طراحی صفحات وب واسطه گرافیکی کاربر پسند فراهم می کنند نظیر FrontPage یا Dreamweaver

2. دسترسی به یک سرور اینترنت که بتوان صفحه وب پرسشنامه را بر روی آن بارگذاری کرد. این سرور باید از برخی خدمات خاص پشتیبانی کند مثلا یا پشتیبان اسکریپت هایی نظیر PHPیا CGI باشد و یا اینکه از صفحات موسوم به ASP یا Active Server Page و Microsoft FrontPage Server Extensions پشتیبانی کند.

3. گاه قدری مهارت برنامه نویسی با یکی از فناوریهای اینترنتی فوق نیز ضروری است.

طراحی صفحه وب به خودی خود کار مشکلی نیست. مسئله اصلی تدارک شیوه ای برای دریافت و ذخیره پاسخ هاست. زمانی که پاسخگو روی علامت Submit تقه می زند باید پاسخ های وی دریافت شده و با نظم مشخصی آرایش شده و در جایی مثلا یک فایل یا یک بانک اطلاعاتی ذخیره شوند و یا اینکه به عنوان مثال از طریق ایمیل به محقق ارسال شوند. این کار به طرق مختلف امکان پذیر است. که در مورد آن خواهم نوشت.

1 Comments:

  • At 3:17 AM, Blogger Maryam said…

    ممنون از اینکه وقت گذاشتید برای این کار. مطمئنم بدرد خیلی ها خواهد خورد. ضمنا از اینکه نوشته های مرا رنگی کردید نیزممنونم.موفق باشید.

     

Post a Comment

<< Home