Library and Information Science Miscellaneous

This weblog in the field of Library and Information Science contains news, comments and everything that its bloggers think could be useful for LIS professionals and students. It is maintianed by a number of students mainly Research students and Iranian. Our email is lismisblog at Yahoo dot com.

Friday, August 05, 2005

پژوهش با استفاده از پرسشنامه تحت وب- بخش نخست

اینترنت امکانات فوق العاده ای برای انجام پژوهشهایی که از ابزار پرسشنامه استفاده می کنند فراهم کرده است. پرسشنامه تحت وب و ارسال پرسشنامه از طریق فایلهای پیوست شده به ایمیل مدتهاست که باب شده و عملکردی بسیار کارآمدتر از روشهای سنتی ارسال پرسشنامه داشته اند. در حوزه کتابداری نیز شاهد این حرکتها هستیم. پرسشنامه اینترنتی توان فوق العاده بالقوه ای برای پژوهشهای کتابداری دارد*. گروه بحث مجازی کتابداران در ایران بارها بعنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شده است. تاکنون پرسشنامه های ارسالی به گروه بحث در قالب فایلهای پیوست شده به ایمیل بود ولی اخیرا لینک یک پرسشنامه تحت وب نیزتوسط یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری به گروه ارسال شد که گرچه مشکلاتی از لحاظ ساختاری و فنی داشت، بعنوان اولین پرسشنامه از این نوع نویدبخش بود. پرسشنامه اینترنتی خانم خلیلی نیز گرچه در حوزه کتابداری نبود، از معدود پرسشنامه های ایرانی بود که بلحاظ فنی و ساختاری بدون مشکل بنظر میرسید. از آنجا که اینجانب نیز بخشی از کار پایان نامه خود را با پرسشنامه اینترنتی انجام داده ام میخواستم تجربیاتم را در اختیار شما بگذارم شاید مفید واقع شود.
--------------------------------------------------------------------------------
*Zhang, Y. (2000). "Using the Internet for survey research: A case study." Journal of the American Society for Information Science 51(1): 57-68.

1 Comments:

  • At 4:02 AM, Blogger Maryam said…

    با شما موافقم. یکی از اصول طراحی پرسشنامه ارائه اطلاعات در مورد محقق در مقدمه پرسشنامه است.

     

Post a Comment

<< Home